Mindfulness betekent met je volle aandacht aanwezig zijn in het huidige moment, bewust, zonder oordeel.

 

Eenvoudig, maar niet makkelijk. Gelukkig kan je je aandacht goed trainen. Een beetje zoals bij een spier; door training wordt ze krachtiger. Daarom bestaat het leren van mindfulness ook uit veel praktische oefening in aandacht en meditatie.

 

Je oefent:

 

  • Verschillende meditaties en aandachtsoefeningen

  • Met een frisse blik naar gewoontes en (vastgeroeste) patronen te kijken

  • Anders om te gaan met stress - en piekeren

  • Opmerkzaam en open aanwezig te zijn in het moment.

 

Mindfulness is niet zweverig maar gericht op het hier en nu, en zet je dus juist met beide benen op de grond. Het is niet zo dat je bij Mindfulness leert 'stoppen met denken' of 'lekker gaat relaxen'. Je leert alleen anders om te gaan met wat zich in je hoofd afspeelt. En dat blijkt veel mensen meer rust, ontspanning en focus te brengen. 

 

De 8 weekse basis cursus is een goede manier om kennis te maken met wat Mindfulness is en wat het in jouw leven kan betekenen. Juist door er 8 weken lang relatief intensief mee bezig te zijn merk je de effecten. Maar je kunt ook (eerst) een individueel traject of een proefsessie plannen. Kijk bij je eigen verzekering of de training wordt vergoed.

 

Kijk hier wat grondlegger Jon Kabatt Zin over mindfulness zegt, of hier voor een kort filmpje over een 1 minuut meditatie. 

Wat is Mindfulness?

Wat is mindfulness?

© 2015 by Elise Griede. Proudly created with Wix.com

  • Facebook Basic Black
  • LinkedIn Basic Black
  • Twitter Basic Black